[ Àrees de treball ]

1.1. Singularitat
Entendre i valorar la pròpia dignitat com a persona singular, única i irrepetible. Com a éssers humans tenim una dignitat completa i inviolable que requereix un respecte.

1.2. Intimitat
Entendre que cada persona té un espai íntim, propi i inviolable. Aquesta dimensió és vital per a la formació de la personalitat i la millora com a persona. Tenim dret a defensar la nostra intimitat i el deure de respectar la intimitat dels altres. Aquesta intimitat es projecta en diferents dimensions: corporal, emocional, de pensament, social, espiritual…

Valorar la manifestació de la intimitat en els diferents àmbits: la família, les relacions d’amistat, l’entorn digital… Conèixer que, en diferents cultures, els mateixos gestos poden tenir significats diferents.

1.3. Diversitat
Reconèixer la dignitat dels altres independentment de les seves circumstàncies personals, socials, econòmiques, etc. No tenir por de la diferència i saber comprendre d’on prové. Valorar i estimar les persones, “sense cap distinció de raça, color, sexe, llengua, religió, opinió política o de qualsevol altra mena, origen nacional o social, posició econòmica, naixement o qualsevol altra condició” (DUDH).

Valorar les aportacions positives de totes les cultures o creences.



2.1. Dignitat
La identitat sexual no condiciona el respecte a la dignitat individual, que correspon al fet de ser persona.

2.2. No discriminació
Homes i dones tenim els mateixos drets i deures. Valorar les fites d’igualtat aconseguides i analitzar les desigualtats encara existents. Aprendre a detectar i resoldre situacions de discriminació a la nostra societat.

2.3. Diferència
Reconèixer les diferències des de la biologia i la psicologia. Conèixer i valorar els canvis al llarg de la infància, adolescència, maduresa. Comprendre que aquestes diferències no han de ser motiu de burla, crítica o insult.

Veure quines diferències són una creació cultural o històrica. Entendre que algunes coses que considerem rols de sexe són simplement costums heretats dels avantpassats.



3.1. Relacions interpersonals

Reconèixer i valorar la necessitat que tenim els uns dels altres en el propi procés de millora.

Quan interactuem amb els altres som capaços d’aprendre coses noves, reconèixer les nostres virtuts i detectar els nostres defectes. Reconèixer altres maneres de percebre les coses, expressar les emocions, raonar…

3.2. Gestió de les emocions
Gestionar les pròpies emocions per aconseguir una convivència pacífica, aprenent a interpretar-les i controlar-les. Entendre que els altres poden manifestar-les de diferent manera i en diferent intensitat. Adquirir habilitats necessàries per afrontar conflictes.

3.3. Comunicació
Aprendre maneres de tractar amb els altres i assimilar estratègies bàsiques de comunicació, en un marc de respecte, acceptació i educació. Entendre que la comunicació amb els altres és fonamental per a la convivència.

3.4. Cura
Respectar i cuidar la vida dels altres, més enllà de les seves circumstàncies concretes, reconeixent el seu valor absolut com a persona pel simple fet de ser-ho. Descobrir la importància que té protegir els més dèbils o vulnerables: malalts, refugiats, immigrants, perseguits… Valorar la seva aportació a la societat.



4.1. Àmbit familiar
Entendre que la família és el primer àmbit de relació amb els altres i que a través d’ella es transmeten els valors que fonamenten i sostenen una societat, inclosos la igualtat, el respecte a la diferència, la corresponsabilitat… Fomentar que a l’àmbit familiar es proporcionin els paràmetres i les aptituds necessàries per a la vida en societat.

Veure que totes les tasques de la llar i totes les obligacions familiars han de ser compartides, que no hi ha tasques exclusives per a cada sexe.

Reconèixer el valor de la maternitat i la paternitat, la infantesa i la vellesa, etc.

4.2. Àmbit laboral
Reconèixer, valorar i saber fer efectiva la corresponsabilitat home-dona en el món del treball. Trobar mecanismes que permetin l’equitat en l’accés a llocs de treball de responsabilitat, en el desenvolupament professional, en la remuneració i en altres àmbits susceptibles de desigualtats.

Fomentar el treball cooperatiu i en equip entre homes i dones, tot reconeixent que cadascun d’ells aporta una manera de fer que enriqueix el resultat.

Potenciar la conciliació de la vida personal, familiar i professional, prenent consciència de la necessitat de la corresponsabilitat d’homes i dones en les càrregues domèstiques, familiars, de cura i professionals.

Reconèixer i valorar la dignitat de qualsevol treball, remunerat o no, pel servei que dona a la societat.

4.3. Àmbit social
Valorar el bé comú com el principi que ha d’orientar l’organització de la societat. Assumir els drets i els deures derivats de les lleis que regeixen la societat. Conscienciar que el bé comú es construeix per la participació d’homes i dones per igual.

Entendre que l’objectiu de l’estat democràtic ha de ser garantir els drets i les llibertats fonamentals de la ciutadania i la seva igualtat davant la llei.

Reconèixer, valorar i saber fer efectiva la coresponsabilitat home-dona en els usos del temps: oci, cura, família, feina, etc. Observar la rellevància actual del temps d’oci, com un element important en una època que exigeix molta dedicació i tensió en l’activitat diària.

Saber descobrir les necessitats dels altres i fer-se’n càrrec. Valorar i fomentar la solidaritat efectiva amb ells.